Bijstellingen met resultaat

03 Organisatie

3C Organisatie en bedrijfsvoering

Bijstelling 2023

Bijstelling 2024

Bijstelling 2025

Bijstelling 2026

Bijstelling 2027

Aanvullende harmonisatie kst. De Connectie

-38

Afrekening 2022

-8

Arbeidsongeschiktheidsverzekering

-26

-26

-26

-26

Arbo en BHV

9

Bedrijfskleding

7

7

7

7

7

Extra ondersteuning beroepsprocedure

-15

Gerechtelijke procedures

-20

Informatiebeveiliging

15

MicroStation overschrijding licentie

-1

Mobiliteit en Uitstroom

55

Organisatieontwikkelbudget

75

25

50

50

Stijging accountantskosten

-8

-11

-11

-11

-11

MIP Activa

1

13

7

-6

-4

Saldo van lasten en baten

71

-17

2

14

16

Mutatie reserve

Aanvullende harmonisatie kst. De Connectie

38

Totaal resultaat

109

-17

2

15

16

Aanvullende harmonisatie kst. De Connectie

Voor het regionale project e-HRM is een aanvullend budget benodigd van € 38.000. Deze extra middelen zijn nodig om te komen tot een geharmoniseerde inrichting van het nieuwe HRM systeem. Deze kosten worden onttrokken uit de reserve ICT.

Afrekening 2022 (Gelders Archief)
Jaarlijks wordt de prijscompensatie voor het Gelders Archief (achteraf) door de minister vastgesteld. Dit is conform de budgetbrief van Nationaal Archief voor het jaar 2022 een percentage van 4,66%. Dit betekent een bedrag van € 8.000 dat vanwege prijscompensatie als aanvullende bijdrage aan het Gelders Archief betaald moet worden.

Arbeidsongeschiktheidsverzekering
Vanaf 1 januari 2024 hebben medewerkers op basis van de nieuwe CAO recht op een tegemoetkoming van €10 per maand voor een arbeidsongeschiktheidsverzekering. Op basis van circa 210 medewerkers (peildatum 1-1-23) en uitgaande van een bruto bedrag leidt dit tot een uitzetting van totaal € 52.000 per jaar (het aantal medewerkers én de premie kunnen jaarlijks variëren).  In de voorjaarsnota is reeds € 26.000 meegenomen en voor de najaarsnota moet ook € 26.000 worden meegenomen. Optie is nog om dit collectief te verzekeren, deze vraag staat uit bij Raetsheren, dit kan nog leiden tot een positieve  kostenafwijking.

Extra ondersteuning beroepsprocedure
Extra ondersteuning nodig van een externe advocaat voor beroepsprocedure (WHO en WOO). Het gaat om specifieke kennis omtrent deze rechtsgebieden. Het gaat het ook over het aantonen van misbruik van recht.

Gerechtelijke procedure
Het budget is halverwege dit jaar al op. Er lopen nog vele beroepszaken (bijv. bestemmingsplan) alsook bezwaarzaken. De verwachting is dat, gelet op deze lopende procedures en de toename van het aantal beroepszaken, ook voor het tweede deel van dit jaar budget nodig is. Inwoners roepen steeds meer juridische bijstand in en rechters gaan sneller over tot het veroordelen in proceskosten.

Informatiebeveiliging
Op basis van de uitgaven tot nu is de verwachting dat we dit jaar een bedrag van € 15.000 zullen overhouden op het budget voor Informatiebeveiliging. Dit bedrag kan daardoor vrijvallen.

Informatiewetgeving

De invoering van de Wet Open Overheid (WOO), Wet Elektronische Publicaties (WEP), Wet Modernisering Elektronisch Bestuurlijk Verkeer (WMEBV), Tijdelijk besluit Digitale Toegankelijkheid, Wet Digitale Overheid (WDO) en de nieuwe Omgevingswet heeft een grote impact op de bedrijfsvoering van de gemeente.
De nieuwe wetgeving gaat uit van een digitaal document wat vervolgens een fysieke of een digitale verschijningsvorm kent. De bedrijfsprocessen van de gemeente zijn van oudsher gericht op het produceren van fysieke documenten. Een transitie naar van een document gerichte werkwijze naar een digitale werkwijze moet hiervoor gemaakt worden.
Deze ingrijpende transitie zal gerealiseerd worden op drie fronten:

  • dienstverlening van de gemeente
  • bedrijfsprocessen en informatiehuishouding
  • digitale vaardigheden (van medewerkers en inwoners)

De invoeringstermijnen verschillen per wet en beslaan de periode van 2022 tot 2030. We voegen hiervoor het budget voor de invoering van de Wet Open Overheid  samen met de toegankelijkheidsgelden die we tijdelijk ontvangen via de algemene uitkering

Organisatieontwikkelbudget
De activiteiten in het kader van organisatieontwikkeling brengen lagere kosten met zich mee dan geraamd. Voor 2024 reserveren we nu nog middelen voor functieonderhoud, dan resteert er nog € 75.000 van het budget dat kan vrijvallen.

Stijging accountantskosten
Als gevolg van hogere kosten voor controle van de specifieke uitkeringen.

Arbo en BHV
Door uitvoering Medewerkersonderzoek dit jaar, is er geen RI&E.
Daarnaast kunnen door volle agenda’s niet alle agressietrainingen gepland worden.

Mobiliteit en Uitstroom
Vrijval als gevolg van betalingen UWV met terugwerkende kracht ivm toekennen IVA en WIA uitkering.

Bedrijfskleding
Momenteel hebben uitvoerende medewerkers een persoonlijk budget voor werkkleding en persoonlijke beschermingsmiddelen. De afgelopen paar jaar houden we structureel geld over op het kledingbudget. Medewerkers gaan zuinig om met kleding en het bestellen van nieuwe producten.

Deze pagina is gebouwd op 11/13/2023 09:58:57 met de export van 11/13/2023 09:09:03